مردان بی ادعا

گزارش فارس از مشکلات جانبازان ضایعه نخاعی

دلاورمردانی که کمر خم کردند تا قامت راست کنیم

خبرگزاری فارس : جانباز بر روی صندلی چرخ دار،‌ این همراه همیشگی‌اش می‌نشیند و گاهی با نگاهی به اطراف به نقطه‌ای خیره می‌شود اما چه کسی می‌داند که در اعماق چشم‌‌های منتظرش به کدام بی‌نهایت‌ می‌نگرد. آیا قامت استوار او را کسی به یاد می‌آورد؟

مردان بی ادعا

گزارش فارس از مشکلات جانبازان ضایعه نخاعی

دلاورمردانی که کمر خم کردند تا قامت راست کنیم

خبرگزاری فارس : جانباز بر روی صندلی چرخ دار،‌ این همراه همیشگی‌اش می‌نشیند و گاهی با نگاهی به اطراف به نقطه‌ای خیره می‌شود اما چه کسی می‌داند که در اعماق چشم‌‌های منتظرش به کدام بی‌نهایت‌ می‌نگرد. آیا قامت استوار او را کسی به یاد می‌آورد؟

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت خبرگزاری فارس، آرمان‌ و اهدافی که با رنج و زحمت فراوان برای پیروزی انقلاب اسلامی به‌ دست آمده است را تنها با احترام به شأن و منزلت یادگاران جنگ می‌توان حفظ کرد.
با توجه به این که دفاع از ارزش‌های انقلاب و جنگ رسالتی بزرگ است،‌ رسیدن به این هدف مسئولیتی عظیم را بر دوش تمام آحاد مردم می‌گذارد.
جانبازهای ضایعه نخاعی گروهی از یادگاران دوران سلحشوری دفاع مقدس هستند‌‌‌، سلحشورانی که دلیرمری‌شان در عرصه تاریخ کم نظیر است.
جانباز هر روز قصه عملیات‌های دوران دفاع مقدس را در ذهن خود مرور می‌کند و گاهی با یاد روزهایی گذشته روز ‌را شب می‌کند،‌ روزهایی که شاید دیگر هرگز برایش تکرار نشوند.

* اکثر جانبازان ضایعه نخاعی با کمبود امکانات در محل سکونت خود مواجهند

"محمد نوربخشیان" جانباز ضایعه نخاعی 43 ساله از همدان از دردهایش برای خبرنگار ‌فارس می‌گوید که بیش‌تر مشکلات یک جانباز در شهرستان‌ها عدم امکانات درمانی است.
به گفته وی بسیاری از شهرها فاقد بیمارستان‌های تخصصی و درمانی برای جانبازان ‌نخاعی هستند و این امر جانبازان را برای انجام معاینات و همچنین درمان با مشکلات سخت سفر با توجه به وضعیت جسمی‌شان مواجه می‌کند.
وی اضافه می‌کند: بسیاری از جانبازان گاهی از روستاهای دورافتاده برای ادامه درمان خود مجبور به سفر‌های طولانی مدت می‌شوند.
این جانباز تأکید می‌کند: هرچند بنیاد شهید و امور ایثارگران هزینه درمان جانبازان را پرداخت می‌کند ولی طی کردن این مسیر برای درمان خیلی وقت گیر و سخت است.

*مسیرهای تردد در شهرها متناسب با شرایط فیزیکی جانبازان نیست

علیرضا حسومی جانباز ضایعه نخاعی 52 ساله از اصفهان نیز در خصوص مشکلاتش می‌گوید: خیلی از مسیرهای تردد در شهرها متناسب با شرایط فیزیکی جانبازان و معلولان ساخته نشده است و ما برای تردد دچار مشکلات فراوان هستیم.
وی خاطرنشان می‌کند: حتی در هتل‌هایی که از نظر کیفیت دارای درجه عالی هستند،باز هم ما برای عبور از سطوح شیب‌دار نیاز به کمک دیگران داریم.
این جانباز ضایعه نخاعی‌ یادآور می‌شود که چندی پیش مجلس تصویب کرده بود که اگر در محلی خودرویی که متعلق به جانبازی است،‌ پارک شده باشد پلیس نباید آنرا جریمه کند ولی این قانون در جامعه اجرا نمی‌شود و من خودم بر سر هر همین امر چند بار جریمه شدم.
وی در ادامه می‌گوید: مشکلات اینچنینی فقط به جانبازان مربوط نمی‌شود و تمامی کسانی را که در اثر یک اتفاق دچار ضایعه نخاعی شده باشند را نیز در بر خواهد گرفت.
وی با بیان این که جانباز در دنیای پیشرفته و‌ صنعتی هم باز دارای مشکل است، می‌گوید: حتی برای سوار شدن به هواپیما هم دچار مشکل هستیم و در واقع جانبازان حتی با پیشرفته‌ترین امکانات هم باز دارای‌ مشکلات متعدد هستند.

*پزشکان ایرانی باید بیش‌تر دقت کنند

جانباز ضایعه نخاعی دیابتی که در اثر ابتلا به دیابت ناچار به عمل جراحی شده بود در رابطه با بیماری دیابت خود و مشکلاتی که برایش ایجاد شده بود به خبرنگار فارس می‌گوید:‌ حدود یک‌سال و نیم پیش به دلیل بیماری دیابت از ناحیه پای سمت راستم دچار زخم و ناراحتی شدم.
وی در ادامه اضافه کرد:‌ پس از مراجعه به چند پزشک به من گفته شد که نباید عمل استخوان‌سازی شما در ایران‌ انجام شود چون نتیجه کار مشخص نخواهد بود.
این جانباز با بیان این که پزشکی که برای جانباز کار می‌کند باید دارای دقت و مهارت کافی باشد،‌ اضافه می‌کند:‌ یکی از پزشکان طرف قرار داد با بنیاد شهید و امورایثارگران در تهران این عمل را انجام داد و با این‌که تمام هزینه‌های عمل را هم خود سازمان پرداخت کرد ولی من هنوز دچار مشکلاتی هستم و بعد از گذشت یک سال از عمل جراحی دارای ترشح در قسمت جراحی شده هستم.

* جانبازان ضایعه نخاعی دارای روحیه‌ای حساس و لطیف هستند

مسئول مرکز آموزش جانبازان ضایعه نخاعی به خبرنگار فارس می‌گوید: بسیاری از جانبازان دارای روحیه بسیار حساسی هستند و برخورد با آن‌ها باید در کمال حفظ مقام و شأن آن‌ها باشد.
وی تصریح می‌کند: وقتی جانبازان در جامعه حضور می‌یابد و با برخورد خوب مردم مواجه می‌شوند این برخورد انگیزه و امید را در جانباز زنده می‌کند و سبب می‌شود تا بهتر بتواند مشکلات خود را تحمل کند.

* تأسیس بیمارستان تخصصی ضایعات نخاعی

رئیس مرکز ضایعه نخاعی نیز در رابطه با تأسیس نخستین بیمارستان تخصصی ضایعات نخاعی در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: ضرورت وجود مرکزی تخصصی ویژه مبتلایان به عارضه قطع نخاع و دیگر عوارض ناشی از آن مدت‌ها پیش در کشور ما که دارای بیش از 2 هزار معلول نخاعی است احساس شده‌بود و پس از مذاکرات بنیاد شهید و امور ایثارگران با وزیر بهداشت قرار شد به زودی مرکزی ویژه افراد مبتلا به عوارض آسیب‌های نخاعی در کشور تأسیس ‌شود.

*چاقی و مقاومت به انسولین از عوارض بارز جانبازان ضایعه نخاعی مبتلا به دیابت است

تحقیقات نشان می‌دهد جانبازان ضایعه نخاعی دارای مشکلات زیادی هستند ولی فقط مشکل حرکتی آنها در نظر گرفته می‌شود همانطورکه گفته شد بسیاری از آنها دارای بیماری دیابت نیز هستند که همین امر مشکلات دیگری را نیز ایجاد می‌کند.
غلامرضا پیشداد فوق‌ تخصص غدد و رئیس انجمن دیابت استان فارس،‌ با بیان این مطلب که بیشتر جانبازان ضایعات نخاعی مبتلا به عارضه دیابت نیز هستند، به خبرنگار فارس ابراز داشت: در حال حاضر آمار این گروه از جانبازان در کشور 145 نفر برآورد شده است که اکثر این افراد دارای دیابت نوع دو (35 سال به بالا) هستند که نیازی به مصرف انسولین ندارند.
وی در ادامه با بیان اینکه احتمال دیابتی شدن 20 درصد از جانبازان ضایعات نخاعی نیز از مواردی است که باید مورد توجه باشد، اظهار داشت: بر اساس طرح غربال‌گری که در سال 1372در بین مردم عادی اجرا شد 3/7 مردها و2/7 زن های عادی و سالم دچار عارضه دیابت بوده‌اند.
رئیس انجمن دیابت استان فارس ،‌بروز مشکلات چاقی، قلبی عروقی، مقاومت به انسولین، بیماری‌های کلیه، عوارض قلبی و ضایعات چشمی را از دیگر عوارض جانبازان ضایعه نخاعی مبتلا به دیابت عنوان کرد و افزود: ‌این موارد نیز باید مدنظر پزشکانی که در رابطه با جانبازان ضایعه نخاعی کار می‌کنند،‌ قرار گیرد.

بد نیست یادمان باشد که آرامش امروز ما نتیجه جانبازی‌ها و رشادت‌های کسانی است که بدون منت آن را به ما هدید کردند در حالی‌که خودشان امروز با دردهای متعددی دست به گریبانند.
گزارش از مریم خلجی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد