شفق: عده‌ای دوست ندارند تراکتورسازی به لیگ برتر صعود کند

شفق: عده‌ای دوست ندارند تراکتورسازی به لیگ برتر صعود کند

مدیرعامل باشگاه فرهنگی و ورزشی تراکتورسازی تبریز گفت: متاسفانه عده‌ای در استان دوست ندارند تیم فوتبال تراکتورسازی به لیگ برتر برتر صعود کند. ناصر شفق در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، افزود: در حالی که تیم تراکتورسازی به عنوان تیم اول آذربایجان در رده نخست جدول قرار گرفته و بخت مناسبی برای صعود دارد، هیچگونه همکاری با آن نمی‌شود و حتی برخی‌ها از در اختیار گذاشتن کوچکترین امکانات نیز خودداری می‌کنند.وی اضافه کرد: طی هفته جاری درخواست باشگاه از تربیت بدنی تبریز مبنی بر اجازه تمرین در زمین چمن استادیوم یادگار امام(ره) بی پاسخ مانده و آنها اعلام کرده‌اند که تراکتورسازی حق تمرین در این زمین را ندارند.شفق تصریح کرد: مسئولان تربیت بدنی تبریز حتی علت اجازه ندادن به تیم تراکتورسازی برای تمرین در زمین یادگار امام را اعلام نمی کنند اما به نظر من شاید دلیل اصلی این اقدام تلاش برای عدم صعود تیم به لیگ برتر باشد. وی خاطرنشان ساخت: در صورتی که تربیت بدنی تبریز از موضع خود کوتاه نیاید ، تمرینات تیم فوتبال تراکتورسازی به شهر دیگری منتقل خواهد شد که این برای استانی همچون آذربایجان شرقی تاسف بار است.

مدیرعامل باشگاه فرهنگی و ورزشی تراکتورسازی تبریز با بیان اینکه در فصل جاری رقابت‌های لیگ دسته یک باشگاه‌های کشور کوچکترین حمایتی در استان از تیم تراکتور نشده است، گفت: مدیرعامل کارخانه و بیمه نوین تنها حمایت کنندگان این تیم مردمی تاکنون بوده‌اند. شفق، از اعلام افرادی که نمی خواهند تراکتورسازی به لیگ برتر صعود کند خودداری کرد و اظهارداشت: من در پی این نیستم که تیم خود را به حاشیه بکشم ولی اعلام می کنم که دلیل اصلی عدم صعود تراکتور در سال‌های گذشته به لیگ برتر کارشکنی‌های عده‌ای بوده که با این تیم دشمنی دارند.

مسائل پشت پرده در صعود تراکتور به لیگ برتر

ذوب آهن در فکر قهرمانی؛ تراکتور در به در دنبال زمین تمرینی!

فوتبال اصفهان برای دومین بار در آستانه قهرمانی لیگ برتر و خواب سنگین مسئولان شهر تبریز!

لیگ دسته اول ایران روزهای فوق العاده حساسی را پشت سر می گذارد و تیمهای بالای جدول برای ربودن گوی سبقت از حریفان، از تمامی امکانات و پتانسیل خود به نحو کامل استفاده نموده و تلاش می نمایند که از اندوخته های روانی و جسمانی خود به طور کامل بهرهمند گردند. در این میان تیم تراکتورسازی که همواره در چنبره مشکلات متعدد اسیر بوده و به مدت ۸ سال در باتلاق لیگ دسته اول ایران اسیر شده است وضعیت بسیار متفاوت و پرماجرایی دارد. این تیم در هفته قبل با تلاش فراوان و به لطف احساسات گرم هواداران خود که در سرمای طاقت فرسای شهر تبریز تیم تراکتورسازی را با نهایت توان مورد تشویق قرار دادند، توانست تیم نیروی زمینی یکی از تیمهای قدرتمند گروه خود را که در بازی دور رفت به این تیم باخته بود و باخت به این تیم افت شدیدی را در تیم تراکتورسازی ایجاد نموده بود؛ از پیش رو برداشته و با پایین کشیدن تیم شاهین پارس جنوبی از صدر جدول، به لطف تفاضل گل مثبت بر جایگاه این تیم در جدول رده بندی تکیه زند. هواداران تیم تراکتورسازی مدتهای مدیدی بود که در انتظار صعود تیم تراکتورسازی به صدر جدول قرار داشتند و حادث شدن این اتفاق در سرمای سوزناک شهر تبریز شیرینی این اتفاق را برای هواداران دو آتشه و عاشق تیم که در سرما و گرما همواره در کنار تیم بوده و علیرغم حضور ناخواسته تیم طی سالهای متعدد در لیگ دسته اول هرگز ناامیدی را به خود راه نداده اند؛ صد چندان نمود. بعد از در اختیار گرفتن صدر جدول توسط تیم تراکتورسازی در حالی که همگان انتظار حمایت تمام و کمال از طرف مسئولین جهت ظاهر شدن قدرتمند تیم تراکتورسازی در ادامه مسابقات حساس اواخر فصل را می کشیدند قرار گرفتن خبری روی خروجی خبرگزاریها تعجب و شگفتی هواداران و اصحاب فوتبال آذربایجان را برانگیخت و این شائبه که وجود بعضی مسائل پشت پرده راه صعود تیم تراکتورسازی به لیگ برتر را می بندد در ذهن هواداران یکبار دیگر قوت گرفت. فراز کمالوند سرمربی تیم تراکتورسازی در مصاحبه با شبکه سهند اعلام نمود که مسئولان اداره کل تربیت بدنی و هیئت فوتبال از قرار دادن ورزشگاه یادگار امام جهت تمرین در اختیار تیم تراکتورسازی جلوگیری بعمل آورده و همزمان با ممانعت از تمرین تیم ملی نوجوانان ایران در این ورزشگاه!، از تمرین تیم تراکتورسازی نیز جلوگیری بعمل آورده اند. کمالوند ضمن انتقاد از مسئولان و با بیان اینکه مثل اینکه شما نمی خواهید تیمتان به لیگ برتر صعود کند و من در هیچ استانی اینقدر مانع تراشی ندیده ام؛ اعلام نمود که اگر شرایط اینگونه پیش رود ما مجبور خواهیم شد که تیم را جهت تمرین و آماده سازی مناسب جهت ادامه مسابقات به تهران و یا سایر شهرهای اطراف ببریم. بدیهی است که وقوع چنین پیشامدی در این برهه حساس که تیم به آرامش کامل، دوری کامل از حاشیه ها و بالاخص حمایت کامل مسئولین نیاز دارد کاملاً شگفت انگیز بوده و سؤالات بدون جواب زیادی را در ذهن هواداران پدید آورده و باعث نگرانی شدید و تشتت خاطر هواداران شده است. این در حالی است که تابحال هیچ کدام از مسئولان ذیربط، در مقابل این اظهارات کمالوند بطور رسمی اعلام موضع ننموده و باعث سر در گمی بیشتر هواداران شده اند.
شهر اولین ها به سرعت در حال تبدیل به شهر آخرین ها!
شهر تبریز در همه زمینه ها و حتی در عرصه فوتبال پیشاهنگ و جلودار سایر شهرها بوده است. در گذشته معمولاً بیشر تحولات مدرن از شهر تبریز شروع شده و بعد از آن سایر شهرها با الگوبرداری از شهر تبریز، وارد فضای دنیای مدرن شده اند. این شهر که در طول تاریخ همواره با قهرمانان، روشنفکران، ادیبان، هنرمندان، صنعتکاران و … یاد شده دارای تاریخی بس قدیمی و کهن میباشد.
بنای نخستین مدرسهی تحصیلات ابتدایی به‌ شیوهی نوین در ایران، نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران، اولین مدرسه کودکان تیزهوش، اولین شهرداری، شورای شهر و مجلس شهرداری؛ اولین تشکیلات و سازماندهی مدرن پلیس ایران، اولین اتاق بازرگانی ایران، اولین ضربخانه سکه پول در ایران، اولین کتابخانه عمومی ایران، اولین سینمای ایران، اولین تئاتر ایران، اولین کارخانه مدرن ایران، نخستین انجمن بانوان در ایران، اولین خوابگاه دانشجوئی در ایران و … سبب شده است که تبریز عنوان شهر اولین ها را به خود اختصاص دهد. اگر کسی تبریز را نشاسد و برای اولین بار نگاهی به این عناوین بیندازد مطمئناً پیش خودش فکر می کند که شهری با چنین سابقه درخشان باید در حال حاضر یکی از پیشرفته ترین شهرهای جهان باشد و یکی از مدرن ترین سیستمهای مدیریتی دنیای کنونی در آن حاکم باشد ولی در این شهر با اینهمه عظمت انکارناپذیر وضع به گونه دیگری است و وجود سوء مدیریت شدید در آن و بسیاری از عوامل دیگر سبب شده است که در بسیاری از موارد از خیلی از شهرهای متوسط و حتی زیر متوسط ایران نیز عقب مانده تر باشد که موقعیت کنونی فوتبال در آن که شهر تبریز به ناحق در آن عقب افتاده است، شاهدی عینی بر این مدعا می باشد.
فوتبال عرصه ای حساس و نیازمند حمایت و توجه بدون قید و شرط
در حال حاضر فوتبال علاوه بر یک ورزش پرطرفدار و جذاب، نقش اصلی را در معرفی هویت هر شهر، منطقه و یا کشور ایفا می نماید و امروزه حتی شهرهای خیلی کوچک برای معرفی و ارائه فرهنگ و هویت خود به دیگران و دفاع از جایگاه خود در میان سایر شهرها، سرمایه گذاری هنگفتی در این زمینه انجام می دهند و با توجه به اینکه تورکهای آذری قسمت عمده جمعیت ایران را تشکیل می دهند و داعیه فرهنگ و هویت اصیل، که نشأت گرفته از تاریخ چند هزار ساله آذربایجان می باشد را دارند؛ بدیهی است که سطح نمایش مورد انتظار از فوتبال آذربایجان خیلی زیاد بوده و عقب افتادگی آن با هیچ منطقی سازگار نیست.
امروزه نگاه به فوتبال در تمام دنیا متحول شده و هیچ تیمی نمی تواند بدون گردآوری فاکتوهای لازم برای موفقیت، از قبیل پشتیبانی مالی مناسب، سازماندهی مناسب باشگاهی و تیمی، به کارگیری مدیریت توانمند، به کارگیری بازیکنان و مربیان درجه یک و توانا، سازماندهی مناسب تماشاگران، استفاده از دانش روز و بویژه استفاده از اهرم های سیاسی مانند حمایت نهادهای مسوول امر ورزش و فوتبال و سایر نهادهای اجرایی؛ و دهها فاکتور دیگر در این زمینه موفق باشد.
فوتبال شهر اصفهان برای دومین بار در طی ۸ سال اخیر در آستانه فتح لیگ برتر ایران قرار دارد در حالی که وقتی به سابقه و تاریخ دو شهر نظری می افکنیم و با مقایسه این دو شهر، وضعیتی که در حال حاضر دامنگیر شهر تبریز شده است به هیچ وجه قابل هضم نیست. تیم تراکتورسازی ۸ سال است که در باتلاق لیگ دسته اول ایران درجا می زند و در شرایطی که با خون دل خوردن های فراوان هواداران خود به سختی توانسته است صدر جدول را در اختیار گیرد که هنوز هم مشخص نیست که بالأخره سرنوشت این صدرنشینی به کجا خواهد انجامید؛ با انداختن سنگ های درشت در مسیر حرکت تیم مواجه شده است.
در سطح ایران خیلی از تیمها با نهایت تلاش نمی توانند چند صد و حتی چند ده هوادار در ورزشگاه جهت تشویق تیم خود جمع نمایند که آن تعداد تماشاگر نیز منحصراً طرفدار آن تیم نبوده و هوادار استقلال و پیروزی می باشند یعنی اگر استقلال یا پیروزی با یکی از تیمهای آن شهر بازی کنند، آن تیم در شهر خود غریب مانده و مردم آن شهر نهایت تلاش را برای باخت آن تیم بکار خواهند بست در حالی که در شهر تبریز وضع کاملاً متفاوت می باشد و برای یک بازی معمولی تیم تراکتورسازی و یا سایر تیمهای شهر تبریز هزاران هوادار به ورزشگاه هجوم می آورند که منحصراً طرفدار فوتبال تبریز می باشند آیا شایسته است که چنان تیمهایی با آن تعداد اندک هوادارانشان، فقط به لطف سرمایه گذاری دولتی در لیگ برتر حضور داشته باشند و تیمهای شهر تبریز با اینهمه پتانسیل در لیگ دسته اول درجا بزنند؟ آیا مسئولان شهرهایی مانند اصفهان نیز در حق تیمی که یکی از شانسهای مسلم صعود به لیگ برتر می باشد اینگونه جفا می نمایند و آن را از مسیر اصلی خود منحرف می نمایند؟.
در ورزشگاه یادگار امام به دلیل مکانیابی و جانمایی فوق العاده اشتباه، در طول یکسال شاید بیشتر از چند مسابقه فوتبال نیز برگزار نگردد اگر در چنین ورزشگاهی که با سرمایه گذاری هنگفت از بودجه بیت المال تأسیس یافته است، تیمهای شهر تبریز نتوانند حتی چند تمرین ساده نیز انجام دهند پس سؤال این است که این ورزشگاه برای چه نوع استفاده ای تأسیس یافته و هدف از ایجاد آن چیست؟ اگر موانعی بر سر راه تمرین تیم تراکتورسازی و سایر تیمها در این ورزشگاه وجود دارد چرا مسئولان به طور واضح و شفاف دلایل آن را اعلام نمی نمایند و برای در اختیار قرار دادن زمین تمرین مناسب دیگری در سطح شهر تبریز برای تیم تراکتورسازی اقدامات مقتضی را بعمل نمی آورند؟ آیا باید تیمی که در کورس صعود به لیگ برتر قرار دارد و به آرامش کامل نیاز مبرم دارد از خانه خود آواره شده و در این شهر و آن شهر در به در به دنبال زمین تمرین مناسب بگردد؟
سخنی با مسئولان، مدیران و دست اندرکاران شهر تبریز
مسئولان، مدیران و دست اندرکاران محترم شهر تبریز!
آیا می دانید که تیم تراکتورسازی ۸ سال پیاپی است که در گرداب لیگ دسته اول ایران اسیر شده است و نیاز به حمایت همه جانبه دارد!؟ آیا اصلاً می دانید که در شهر تبریز تیمی به اسم تراکتورسازی نیز وجود دارد!؟ آیا شما اشکهای هواداران را بعد از بازی با شیرین فراز در دو فصل قبل دیدید؟ آیا نفسهای گرم هواداران را در روز بازی با نیروی زمینی که علیرغم سرما و برف و بوران سوزناک با نهایت احساس و عاشقانه تیم محبوب خود را تشویق می نمودند، احساس نمودید؟ آیا می دانید که اینهمه احساس و شور و شوق برای چیست؟ آیا می توانید درک کنید که احساسات میلیونها هوادار عاشق تیم تراکتورسازی سالیان درازی است در گلوی آنها خفه شده و امید آنها به یأس مبدل شده است؟ آیا تعریف شما از مسئولیت و مدیریت فقط مانع تراشی، دلیل تراشی، توجیه تراشی و سنگ اندازی های بی حد و حصر می باشد؟ آیا می دانید که فوتبال آذربایجان با این تصمیم گیریهای بدور از منطق به کجا می رود؟ آیا مسئولان و مدیران شهر تبریز می دانند که بر چه مسند حساسی تکیه زده اند و انتظارات هواداران میلیونی فوتبال از آنها چیست؟ آیا شیوه استفاده از حداکثر ظرفیت های مدیریتی برای برداشتن موانع از سر راه تیمی که نماد فوتبال آذربایجان می باشد اینگونه می باشد؟
بدیهی است که هواداران فوتبال تفاوت عملکرد خوب و عملکرد بد را به خوبی می دانند و تصمیمات مدیریتی مدیران پیوسته در معرض قضاوت عموم قرار داشته و هواداران قدرشناس تصمیم گیریهای عقلایی و شایسته و همچنین دل آزرده از اقدامات غیر منطقی و غلط می باشند.
امید آن می رود که مسئولان محترم، در این روزهای انتهای فصل که حساسیت شدیدی بر بازیها حاکم می باشد و تیمها نیاز به آرامش و حمایت همه جانبه دارند، با درک شرایط فوق العاده حساس مقطع کنونی از اختیارات مدیریتی خود جهت از میان برداشتن موانع و تسهیل مشکلات و معضلات استفاده نمایند و قدرت اجرایی و پتانسیل مدیریتی خود را برای مشکل تراشی و معضل زایی بیخود مورد استفاده قرار ندهند. 

منبع:سایت هواداران تراکتورسازی تبریز

رمز موفقیت ماتسوشیتا مؤسس شرکت پاناسونیک

میراث ماتسوشیتا بسیار گران است. پس از جنگ جهانی دوم، او یکی از چهره‌های اصلی در هدایت معجزه اقتصادی ژاپن بود. شرکتی برپاکرد و میلیاردها نفر را صاحب لوازم خانگی و لوازم برقی مصرفی با نام پاناسونیک و نشانه‌های دیگر کرد. پیش از مرگش، کمتر سازمانی روی کره خاکی مشتریانی بیشتر از او داشت، هنگامی که درسال 1989 درگذشت، در مراسم خاکسپاری او بیش از هزار تن گرد آمدند. در تلگرام تسلیت رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به خانواده وی از او به عنوان «الهام بخش برای مردم سراسر جهان» نام برده است.

زندگی ماتسوشیتا پر از فراز و نشیب بود. کثرت این فراز و نشیب‌هاست که او را از دیگران متمایز می‌کند. فرازها و کامیابی‌هایی که تنها یکی از آنها کافی است تا هر انسان معمولی را دچار غرور کند و موانع رشد و پیشرفت او گردد. نشیب‌ها و شکست‌هایی که تنها یکی از آنها در تمام زندگی می‌تواند انسان را از حرکت باز دارد. نه لذت کامیابی‌ها و نه مشقت شکستها هیچکدام نتوانست ماتسوشیتا را از آنچه که در ذهن خود پرورانده بود، باز دارد، این است رمز موفقیت این مرد بزرگ.

رمز موفقیت

ماتسوشیتا علت موفقیت خود را چنین توصیف می‌کند: «کلید کامیابی در پدید آوردن محصول، داشتن درجه دکترا، یا داشتن بودجه کلان در واحد پژوهش و گسترش نبود. بلکه در تلاش، زحمت کشیدن و عرق ریختن کارکنان شرکت بود». وی رویکردی جدید و متفاوت از زمان خود به کارکنان خود داشت. از نظر وی، سرمایه‌های یک سازمان، کارکنان آن هستند. توجه به «خرد گروهی»، «نظام بخشی»، «تعیین مأموریت سازمان»، از شیوه‌های مدیریتی وی به شمار می‌آیند؛ شیوه‌هایی که پس از گذشت چندین دهه از پیاده‌سازی آنها توسط ماتسوشیتا، در سازمانهای کنونی مطرح می‌گردند .

با توجه به نحوه زندگی و عملکرد ماتسوشیتا، وی علاوه بر خصوصیاتی همچون خلاقیت، خطر پذیری، تلاش، فروتنی که ویژگی مشترک کارآفرینان دیگر نیز می‌باشد، دارای ویژگی فوق‌العاده‌ای بود که می‌توان آن را رمز موفقیت وی نامید و آن هم «ظرفیت بالا برای برانگیختن دیگران است».

ویژگی مدیریتی ماتسوشیتا
1-توجه به خرد گروهی

2-پیاده سازی نظام بخشی در سازمان

3-کاهش هزینه

4-تولید فرآورده‌هایی که بهتر از فرآورده‌های موجود در بازار است، بطوری که به قیمت کمتر از نرخ بازار به فروش برسند

5-ساعت کار متمادی

6-صرفه جویی در همه موارد

7-سازمان باید از راههای ابتکاری که از راه عدالت و انصاف هم دور نگردد تأمین مالی شود

8-با کارکنان طوری رفتار گردد که گویی اعضاء خانواده هستند

9-سرعت در کار

10-توجه به تبلیغات

11-اندیشیدن در قالب گسترده بازرگانی و نه در قالب وظیفه باریک خویش


اصول اعتقادی
ماتسوشیتا

1-خدمت به مردم: فراهم آوردن فراورده‌ها و خدمات با کیفیت بالا به قیمت عادلانه و معقول تا از این راه به راحتی زندگی و شادمانی مردم در سراسر جهان یاری داده شود.

2-انصاف و امانت: منصف بودن در همه داد و ستد‌های بازرگانی و رفتار شخصی و همواره به داوری‌های آزاد پرداختن و رها شدن از پیش پندارها.

3-کار گروهی برای غایت همگانی: گردآوری تواناییها و قدرت اراده برای انجام دادن هدف‌های مشترک در فضای اعتماد متقابل و رعایت کامل آزادی و استقلال فردی.

4-کوشش خستگی ناپذیر برای بهتر کارکردن.

5-احترام و فروتنی: احترام به حقوق دیگران، حفظ نظم اجتماعی.

6-همسازی با قوانین طبیعی: پیروی از قوانین طبیعی و سازگار ساختن اندیشه و عمل با اوضاع در حال تحول و دگرگونی، تا از این راه در همه کوششها، پیشرفت و کامیابی تدریجی ولی پیوسته باشد.

7-حق‌شناسی در برابر نعمت‌ها.
ماتسوشیتا


دیدگاه فلسفی ماتسوشیتا

1-انسان به طور ذاتی موجودی خوب و مسئول است.

2-نژاد انسان برای رشد و پیشرفت، چه مادی و چه معنوی، ظرفیت بالایی از خود نشان داده است

3-انسان قدرت گزینش دارد.

4-ما دارای ظرفیت بکار بردن منابع مادی و فکری برای رویارویی با دشواریهای زندگی در جهان هستیم. حل موضوعات دشوار، بیش از هر چیز به ذهن و شوق یادگیری نیاز داریم.